A mai posttal kis tér idő ugrást hajtunk végre és ez a jövőben is így marad: ugrálok majd előre meg hátra. Előző postban még februárban jártunk - de most meg június – természetesen történnek a dolgok. Az érdekesebb részeket majd lassan megírom de maradjunk a hét eseményeinél.

Nagyjából ez a rend: szombat és / vagy vasárnap szerelés, gyerekek szombaton egyébként is ki vannak dőlve; este helyzetelemzés; hét elején alkatrészek rendelése – ezek hétvégére megjönnek és akkor lehet szerelni megint. Jó kis rendszer ez így, haladok is, időm is van átgondolni mit akarok és mit nem tudok elkerülni, családnak sem kell olyan sokat hiányolnia.

Szóval múlt hét … a szombat délutáni szeánsz alapvetően két dologról szólt: felraktam az eBay-ről lőtt háttámlás csomagtartót – kell a nagyobb gyerek miatt – és átnéztem a vezetékezést.

A csomagtartó relatív könnyen ment: univerzális darab nem méretre gyártott így nagyjából minden több pozícióban rögzíthető és végül engedett annyit amennyit kell. Mert persze azért volt egy pont ahol hiányzzott bő egy centi, de végül megtaláltam. Előtte Dremellel itt ott alakítanom kellett mert máshogy nem fért volna fel de a végül felment, jó is volt, középen is volt, le is teszteltem. Elvileg 16 kg a terhelhetősége, de statikusan engem kibír. Vagyok egy mázsa … szerintem jó lesz.

Rack-w-Sissy-Bar.jpg

Ez volt a nap örömteli része, a fekete leves a vezetékek környékéről jött. Már egy ideje érlelem ezt de eddig elhessegettem a gondolatot. Igaz 36 éves a motor, de valahogy működésre bírtam és egészen elfogadhatóan ment. Eddig. Viszont miután mindent amit lehet beállítottam a motor még mindig tüsszögött. Szép, egyenletes alapjárat, majd egy henger kihagy, a következő fordulatnál pedig az elégetlen benzin a kipufogóban robban fel. Tüsszög. Teszi ezt úgy kétezer fordulatig terheletlenül. Nem jó.

Szóval így a tünetek, próbáljunk valami okot találni. Ok, gyertyapipák 5k Ohmosak és a gyertyák is … ez nem jó, de hát ezzel lehet együtt élni. Talán még segít is. Következő, gyújtás. Itt már több sebből vérzünk. Sajnos az elmúlt idők önjelölt szerelői rajta hagyták a motoron a kezük nyomát.

  1. 2 héttel ezelőtt amikor a gyújtást állítottam realizáltam, hogy mind a két megszakító lassan csereérett. Még működik, meg minden de darabja 6 font + postaköltség, nincs értelme ezen spórolni. Jó, ok utángyártott és nem eredeti Honda, de az 3x ennyi …

  2. Ugyanezen művelet közben realizáltam a kókány nyomait: a megszakítók vezetékeinek az utolsó szakasza csupaszon – elfojt róluk na szigetelés. Az érintkezők rossz oldalról rögzítve emiatt a házzal esetleges érintkezés – zárlat nem barát, ezért a fedélre a szigetelő szalag belülről odanyomva … ezeket gyorsan megoldottam, de hát na. Szakmai alázat, vagy mi.

  3. Kimértem a gyújtást – gyári ajánlást a felépítésre lásd alant. Nem túl bonyolult, könnyű kimérni:

Ignition.png

Alkatrész - Áramkör

Gyári

Valós

Gyújtótrafó bal

2 Ohm

4.6

Gyújtótrafó jobb

2 Ohm

4.7

Ballaszt ellenállás

3 Ohm

3 Ohm

Gyújtáskör bal - biztosíték

5 Ohm

4

Gyújtáskör jobb - biztosíték

5 Ohm

5.4

Nos, sok mindent vártam, de ezt így nem. Viszont a fenti táblázatból a következők logikusan következnek:

  • A gyújtótrafók nem gyáriak (ezt mondjuk tudtam) és nem 6 voltos rendszerhez készültek. Ez lehet jó.

  • A 36 év alatt a ballaszt ellenállás nem fáradt el ... viszont valaki kikötötte

  • ellensúlyként a baloldali gyújtáskörön valami ellenállás párhuzamosan van kötve

  • a jobb oldalin pedig valamelyik vezeték tesz még rá egy kicsit.

Ezért nem véletlen a megfogalmazás: az eredeti kapcsolási rajz mostanra már csak ajánlás; a ballaszt csak az ellenség megtévesztésére van bekötve, funkciója nincs. A trafók 12 voltos nagy ellenállású trafók, így a ballaszt hiánya teljesen rendben van, de az nem, hogy az egyik kör 4 ohm a másik meg 5.4.

Na nem ragozom, ha valamit ebből a motorból ki akarok hozni, akkor kénytelen vagyok újravezetékezni. Ezen gondolkoztam szombaton, közben rendeltem apróságokat: kormányra markolat – a régi már régi; új megszakítókat, lásd fent; univerzális, vázcsőre rögzíthető lábtartót a nagyobb gyereknek hátra. Aztán este nekiálltam kapcsolási rajzot újragondolni. Mivel egy ideje gondolkozom már ezen ezért az alap számítások már megvoltak, az áramköri elemek kigyűjtve, az eredeti kapcsolási rajzot nézegettem már eleget:

gl1000-wiring-diagrams-1975-1977.jpg

Nem elvetélt megoldások, de csak 40 évvel ezelőtti logika mentén épül fel, azóta változott a technika – meg a lehetőségek, lehet ezt egyszerűbben – jobban is csinálni. Vezérfonalak:

  • nem akarok nagy áramokat keresztül vinni a kapcsolókon jó vastag vezetékekkel, inkább kicsi áramok és a nagy fogyasztókat relék kapcsolják.

  • Ami izzót lehet azt LED-re cserélni így nem kellenek a vastag vezetékek.

  • Helyenként fölöslegesen bonyolult az eredeti, ami nem kell azt kiszedni, amit lehet egyszerűsíteni.

  • Az eredeti feszültségszabályzó, egyenirányító modulokat egy újkori típusra cserélni amiben már egybe van építve a két funkció – ezt már régebben megcsináltam. Tanúlság is van: olcsó kínai vackot nem építünk motorba mert a végén úgy is drága japánt fogod megvenni.

  • Oldalkocsi üzem miatt második fényszóró bekötése.

  • A gyújtáskapcsolót már valaki átmókolta - ki is kellett dobnom - a burkolatba bekerül majd egy Lucas autó gyújtáskapcsoló amire rá lesz kötve az önindító is.

    Elgondolkoztam azon is, hogy vízmentes csatlakozókat építek be, de végül maradtam a klasszikus 6.3mm-es késes csatiknál.

Gondolatot tett követte, Visio-t felpattintottam és elkezdtem tervezni. Először a gyújtás kört; vasárnap délután a parkban a világítást; szerdán este munka után irányjelzők és kapcsolók; csütörtök a maradék. Eredmény:

GL1000-wiring-2.png

Még aznap beszabadultam az internetes boltba megnézni mi mennyi, így a végén kijött úgy 140 font, amiben van két szerszám is. Ha pusztán az anyagot veszem akkor 100 fontból megvan az egész és marad még sok villamos apróság ami később jól jön még. Mivel relatív lassan készültem el és még mindig nem tudom pontosan miből mennyi kell, ezért most szombatra lemondtam az átvezetékezést, helyette olajcsere, megszakítók, egyéb vackok.

Az utóbbi dolgok egészen gyorsan mentek. A motorolaj valami katasztrófa volt. Ugyan nem volt megégve, de az állaga inkább a vízére hasonlított mint az olajéra. Isten tudja mióta lehetett benne. A véglehajtásban az olaj már szürkére kopott, az is megérett a cserére.

Szoptam bő másfél órát a megszakítókkal, sajnos ez a standard idő, nincs mit tenni. Amit tudtam segíteni a helyzeten, hogy a megszakító alaplapját körben felpolíroztam, így már nem kell kiszednem ha állítani akarom. Még most sem siklik a házában, de most már tudom forgatni. A gyújtást belőttem a 40 éve a típust szerelők tapasztalatai alapján, csináltam egy karbiszinkront és hajrá. Közben minden lépésnél járattam kicsit a motort, lépésről lépésre jobb lett. Az új olajtól hirtelen elkezdett könnyen forogni. Az új megszakítóktól – gyújtásállítástól stabil lett az alapjárat és relatív könnyen vette a gázt. A szinkron után kisimult és úgy veszi a gázt ahogy kell.

A végére még légtelenítettem egy hátsó féket és szóltam a srácaimnak, jöjjenek. Nem kellett kétszer mondani, ki ki a helyére bepattant, apu indít … majd hármasban gyötri a motort. Egy ponton rá is jöttem miért mozdul a fogat nehezen és miért akarunk 30-al menni alapjárat fölött picivel. Megtaláltam az egyest és láss csodát. Cserébe minden teljes kormány aláfordításnál a motor leállt, mert valahol valami vezeték nem jó. Még egy ok a fentire. Video alant, hangja sajnos nincs.

https://www.youtube.com/watch?v=DCdO6V5ERX8

Itt tartunk most. Jövő héten szeretnék elkezdeni kábelkorbácsot gyártani.

Szerző: ZsoltK  2013.06.09. 00:13 Szólj hozzá!

Címkék: motor honda oldalkocsi Goldwing gl1000

A bejegyzés trackback címe:

https://gl1000.blog.hu/api/trackback/id/tr315351850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása